de vijfde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hugo Verbruggen - WaarBenJij.nu de vijfde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hugo Verbruggen - WaarBenJij.nu

de vijfde week

Door: Hugo

Blijf op de hoogte en volg Hugo

07 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal, de vijfde week is alweer in volle gang. Heb het onwijs naar me zin en je weet wat ze zeggen; de tijd vliegt als je het leuk hebt.
Ik ben nu een van de oudste vrijwilligers in het huis. Daarmee wil ik zeggen dat ik er het langst zit samen met nog twee meiden. De rest zijn allemaal nog 'groentjes'. Maakt het voor mij extra leuk want zowel nieuwe vrijwilligers als staff vragen vaak om mijn advies/hulp.
Bij de projecten waar ik actief ben kennen alle kinderen en leraren/coaches mijn naam en behandelen me ook echt nu als 1 van hun. Heel goed gevoel geeft dat. Voel me erg welkom en heb ook echt het idee dat wat ik aan het doen ben ook echt bijdraagt.
Afgelopen maandag zijn er 2 jongen aangekomen, beide net zo oud als ik en super relaxed. Toch ook wel fijn, van helemaal alleen met 13 meiden naar met ze vieren op een kamer.
Nu ik zo volledig hier opgenomen ben in het leven dat ik hier lijdt merk ik ook hoe het me raakt wanneer er iets niet zo goed gaat op project of met de kinderen waarmee ik werk. Het zijn toch allemaal een beetje mijn kindjes. Ze maken me blij, moe en geven met elke dag opnieuw een voldaan gevoel wanneer ik van project vertrek.
Vandaag hadden we een dag vrij van project ivm de verkiezingen hier in Zuid-Afrika. In de ochtend hebben we met ze allen een soort van workshop gedaan over hoe jij denkt dat je met het werk dat je hier verandert het leven van de kinderen en de communities waar je mee werkt kan verbeteren. Vond dat erg interessant omdat het je toch aan het denken zet over wat je eigen doelen waar voor je hier kwam en of het je lukt om deze doelen te volbrengen. Naar mijn idee ben ik goed bezig, merk dit ook aan hoe de staff bij behandeld en benadert als er iets belangrijks besproken moet worden. Erg fijn!

Via deze weg wil ik toch even zeggen hoe fantastisch gesteund ik me voel en hoe erg ik jullie allemaal mis thuis. Het skypen en de berichtjes via Facebook en WhatsApp doen me echt heel erg goed, DANK JULLIE WEL.
Ik weet dat ik soms lang niks van me laat horen of wat dan ook maar ik doe echt me best om elk moment van de dag te pakken om wat te laten horen. Ben nu ook express in een wifi cafe gaan zitten om zeker te weten dat het lukt. De wifi thuis wil namelijk nog wel eens uitvallen.

Ik kan jullie niet uitleggen met woorden vaak wat deze reis tot zover met me doet. Dat ik zo geraakt zou kunnen worden door zoveel verschillende dingen had ik nooit verwacht. Heb het af en toe echt zwaar, maar gelukkig heb ik een paar fantastische mensen in het huis en de beste back home om me toch altijd weer op te vrolijken.

Verder kun je echt merken dat het af begint te koelen hier. De ene dag is het super warm en volledig zonnig maar de ochtend daarop is het weer echt regenachtig, winderig en gewoon echt koud. Hollands weer, toch nog een beetje van thuis.

Morgen weer een nieuwe dag op project, kijk er nu al naar uit. We zijn met sport bezig met verschillende motoriek oefeningen voor jonge kinderen. Groep 4 zegmaar. Leuk om te zien hoe zelfs binnen een uur die kids vooruitgang boeken met de dingen die we ze laten doen.
Met de oudere kinderen zijn een soort van Music en Ritme Thema aan het behandelen. Op muziek moeten kinderen zeer intensief bewegen, heb het zelf ook aardig zwaar mee af en toe. Beide groeperingen vinden de dingen die we met ze doen geweldig. Je kunt merken hoe fantastisch kinderen het vinden om weer eens naar buiten te kunnen om te sporten. Dat werkt voor mij ook erg prettig.

Het begint nu voor mij tijd te worden om terug naar het huis te gaan; Dinner Time!

Hugo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hugo

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 5726

Voorgaande reizen:

07 April 2014 - 01 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: